Marieholm-projekt: Tunnelelement 2 er nedsænket

8. marts 2018.

Tunnelelement 2 er nedsænket uden problemer på Marieholm-projektet i Gøteborg. Elmodans teknikere har siddet vagt i døgndrift på elementet, der sænkes med Elmodans ballast-system, fire kraner og et par hollandske ingeniører, der koordinerer hele processen

Tunnel1
Billede: De store tunnelelementer sænkes medkraner i en koordineret process fra Strukton.

Jamen vi sørger for, at alt kører. Vi udfører kontrol, gennemgår alle pumper og dobbeltsikrer alle forbindelser nede i elementet. Det er meget vigtigt, at vi er grundige, inden nedsænkningen starter
Henrik Søe-Jensen, Cheftekniker, Elmodan

 

”Elmodan, Elmodan” lyder det over radiokommunikationen. Det er fra kontrolrummet.

Elmodans teknikere sidder skiftevis klar på 12 timers-vagter i døgndrift, klar til at modtage ordrerne fra ’regnedrengene’ fra hollandske Strukton i kontrolrummet.

Sænkningen af det 33.000 tons tunge tunnelelement til Marieholm-tunnelen i Gøteborg udføres med millimeter-præcision takket være Elmodans ballast-system.

 

Læs også: Sænkning af Marieholm-tunnelen

 

Kontrol og nøjagtighed – det gælder om at være vågen

Når radioen gjaldrer, gælder det om at være vågen. Det er nemlig Elmodan, der har ansvaret for at kontrollere vandstanden i de fire ballasttanke, som er monteret i hvert hjørne af elementet.

Tankene er forsynet med to Grindex Master pumper og er alle forbundet til en styretavle, som Elmodans teknikere overvåger.

Herfra kan vandstanden måles og reguleres med præcis nøjagtighed ved hjælp af ventiler, der starter og stopper pumperne i ballasttankene, så tunnelelementet kan nedsænkes på en kontrolleret måde.

Struktons ingeniører dirigerer kranførere og Elmodans teknikere i en koordineret proces.

 

Tunnel4

Billede: Elmodan regulerer pumperne i ballast-tankene på denne styretavle, vi selv har bygget

 

"De (Strukton, red.) har virkelig styr på, hvad de laver, så elementer sænkes fuldstændig lige ned”, fortæller Henrik Søe-Jensen, der er cheftekniker hos Elmodan på projektet.

Og den kontrollerede overvågning er også nødvendig:

”Vi skal sidde klar til at modtage instrukser over radioen: der skal sænkes lidt, så stop, så sænk lidt i dét hjørne, stop. Bare 1 cm vand i tanken udgør næsten 2 tons, så det er med at være vågen”, forsætter Henrik Søe-Jensen.

 

Tunnel3

Billede: Indgang til tunnelelementet - inden nedsænkningen kunne begynde,
var Elmodan inde i tunnelelementet for at sikre, at alle pumper og forbindelser var korrekte.

 

Stor tillid til systemet: Nedsænkning uden problemer

To ud af tre tunnelelementer er nu nedsænkede på bunden af Göta-elven og alt er forløbet helt uden problemer.

”Det er gennemtænkt, smart system, der bare virker”, fortæller Morten Frithjof Jensen, Elmodans anden tekniker, som har været med på projektet fra begyndelsen.

Men det kræver også en del grundighed og forberedelse, hvorfor Elmodan ankom til Gøteborg et par dage før nedsænkningen for at sikre, at alt var i orden:

 

"Jamen vi sørger for, at alt kører. Vi udfører kontrol, gennemgår alle pumper og dobbeltsikrer alle forbindelser nede i elementet. Det er meget vigtigt, at vi er grundige, inden nedsænkningen starter", forklarer Henrik Søe-Jensen.

 

Og der er stor tillid og en vis grad af selvsikkerhed til systemet, som Elmodan har udviklet og prøvet før i Stockholm:

"Jeg er 100% tryg ved det system, vi har bygget. Vi har prøvet konceptet før, og vores folk kan gribe ind, hvis der skulle opstå problemer. Så finder vi på en løsning”, fortæller Lars Ingemann, der er indehaver af Elmodan og har udtænkt systemet i samarbejde med teknikerne.

 

Tredje og sidste tunnelelement nedsænkes til efteråret.

 

Få det fulde overblik på projektet med denne video fra svenske Trafikverket

 

Har du spørgsmål til projektet? Ring til Lars Ingemann på tlf. 20 14 14 07. Han kan svare på det hele!

Tunnel2

Billede: Nedsænkningen er i gang. Se mange flere billeder på vores Facebook-side

facebook circle 512